Arhimandrīts Tavrions
Arhimandrīts Tavrions (laicīgais vārds – Tihons Batozskis; 1898. g. 10. augustā Krasnokutskā, Harkivas guberņā, Krievijas impērijā – 1978. g. 13. augustā Valgundē, Latvijas PSR) – Kristus Apskaidrošanās Tuksneša (Jelgavas novada Valgundes pagastā) garīgais tēvs, pareizticīgais misionārs.
Vecāki nosauca viņu par Tihonu. Batozsku ģimenē Tihons bija sestais bērns no desmit dēliem, viņa tēvs bija finanšu pārzinis Krasnokutskas pilsētas valdē, Harkivas guberņā.
Kopš astoņu gadu vecuma Tihons bija piekalpojis dievnamā un sapņojis iestāties klosterī. Tomēr vecāki cerējuši, ka dēls izvēlēsies citu ceļu, un sūtīja viņu mācīties skolotāju seminārā. Taču pēc tā absolvēšanas Tihons Batozskis vienalga devās uz slaveno Gļinskas Vissvētās Dievmātes Piedzimšanas Tuksnesi (vīriešu klosteri) (tagad atrodas Sumu apgabalā, Ukrainā).
Pirmā pasaules kara laikā T.
Batozskis tika iesaukts armijā, pēc tam atkal atgriezās Gļinskas Tuksnesī
(klosterī). 1920. gadā Tihons tika iesvētīts par mūku, pieņemot vārdu Tavrions.
Tie bija laiki, kad Kristīgā Baznīca un priesteri tika vajāti.
Tavrions (Batozskis) atbalstīja bīskapu Pavlīnu (Krošečkinu),
kuru lielinieki ieslodzīja cietumā. Tavrions (Batozskis) cīnījās pret tā
dēvētajiem “obnovļenciem” (“atjaunotās”
Baznīcas piekritējiem), kuri centās “modernizēt” Pareizticību; viņš apbraukāja
attālās draudzes un iesaistīja ticīgos aktīvā draudžu dzīvē. Pārāk aktīvais
garīdznieks ļoti nepatika bezdievīgajai ateistu varai.
1929. gadā, jau būdams arhimandrīta kārtā, tēvs Tavrions tika
arestēts, izvirzot viņam apsūdzību par sazvērestību pret padomju varu, un tika
nosūtīts uz Baltās-Baltijas jūras kanāla (kriev.
saīs.: Беломорканал) būvniecību. Spēkus nogurdinošs, pārmērīgi smags darbs
un dzīve pusbadā nesalauza priestera garu. Visgrūtākajās bezizejas minūtēs, kad
vairs nebija spēku pavilkt smagi piekrauto ķerru, viņu glāba lūgšanas.
Pēc atbrīvošanas t. Tavrions (Batozskis) četru gadu laikā bija
spiests pildīt priestera pienākumus nelegāli – slepenībā no varas pārstāvjiem
viņš noturēja ikdienas Liturģiju, pieņēma grēksūdzes, izdalīja Svēto
Vakarēdienu, kristīja un svaidīja ar eļļu ticīgos. “Labvēļi” uzrakstīja
ziņojumu ar apsūdzošu saturu. Svētais tēvs atkal tika arestēts un “par slepenu
baznīcu izveidi” notiesāts uz 8 gadiem ieslodzījuma Sverdlovskas apgabala
Turinskas koncentrācijas nometnē. Un atkal viņu sagaidīja pārmērīgi smags darbs
mežizstrādē, dzīve pusbadā, kriminālo noziedznieku ņirgas.
1944. gadā t. Tavrionam (Batozskim) tika piespriests mūža
izsūtījums uz Kazahstānu. Tur viņam kļuva nedaudz vieglāk, tomēr sadzīves
apstākļi bija smagi, nācās dzīvot zemnīcā. Tas stipri iedragāja tēva Tavriona
veselību. Tikai 1956. gadā viņš tika atbrīvots un reabilitēts kā bez vainas
notiesātais.
Smagie pārbaudījumi ne tikai norūdīja priestera gribasspēku,
nostiprināja ticību Dievam, bet arī attīstīja pareizticīgā garīgā gana
misionāra dotības. Pat Krievu Pareizticīgā Baznīca ārzemēs (KPBĀ), kas tolaik bija negatīvi noskaņota
pret Maskavas patriarhātu, atzinusi, ka tēvs Tavrions patiesi ir taisnīgs
cilvēks, kas līdzinās Optinas
Tuksneša garīgajiem tēviem.
Tēvs Tavrions (Batozskis) bija kalpojis dažādos toreizējās Padomju Savienības dievnamos, bet par pēdējo viņa kalpošanas vietu kļuva Kristus Apskaidrošanās Tuksnenis (klosteris) Valgundē pie Jelgavas. Šeit viņš kalpoja kopš 1969. gada marta un līdz pat savai nāvei 1978. gada 13. augustā. Pateicoties viņa centieniem, Rīgas Svētās Trijādības-Sergija sieviešu klostera filiāle – Kristus Apskaidrošanās Tuksnesis – tika paplašināts un labiekārtots. Katru dienu t. Tavrions noturēja Tuksneša dievnamā dievkalpojumus un lasīja sprediķus.
Tēvs Tavrions stingri izturējās pret Baznīcas kalpiem un māsām.
Viņš pats, kurš savā dzīvē nebija baudījis ne mirkļa atpūtas, pārmeta
priesteriem un mūķenēm, ja vini “devās atvaļinājumā no Dieva”. Toties tēvs
Tavrions allaž sirsnīgi sagaidīja svētceļniekus, kuri ieradās Valgundes
Tuksnesī (klosterī); šeit viņu vajadzībām vienmēr bija gan naktsmītne, gan
klāts galds un pat pirtiņa.
“Citos klosteros pie igumena
un citiem garīdzniekiem nekad nevarēja nokļūt, taču pie mums tēvs Tavrions
vienmēr iznāca pretī, sagaidot dievlūdzējus, bet vasarās to sabrauca gandrīz
vai 200 cilvēku,” atceras māte Olimpiāda. “Un ar visiem viņš aprunājās, visus pabaroja ar pusdienām, deva tiem
atpūsties pēc ceļa, bet jau pēc tam sauca uz vakara dievkalpojumu. Nevienā
klosterī šādas sagaidīšanas nebija.Tādēļ arī cilvēki ziedoja naudu Tuksnesim.
Daļu naudas mēs nosūtījām metropolītam Leonīdam (Poļakovam), daļu – Rīgas sieviešu klostera igumenei, pārējā palika Tuksneša labiekārtošanai. Mēs uzbūvējām celles un ēdamistabu svētceļniekiem, ierīkojām apkuri, atrestaurējām divus dievnamus. Iepriekšējais Virsgans - metropolīts Leonīds katru gadu tēva Tavriona nāves atceres dienā noturēja nelaiķim veltītu aizlūgumu, bet tagad par mūsu garīgā tēva nopelniem kaut kā ir aizmirsuši,” bēdājas Olimpiāda.
Tēvs Tavrions (Batozskis) bija gaišredzīgs cilvēks, viņam piemita spējas lasīt cilvēku domas un paredzēt notikumu gaitu.
Tēvs Tavrions, kas dzīvē pats bija daudz ko smagu piedzīvojis, lai garīgi palīdzēt kādam cilvēkam un pievērst viņu Dievam, varēja pārkāpt kaut kādus Baznīcas kanonus, piemēram, pielaist pie Dievgalda baptistu, vai pārtulkot lūgšanu no senslāvu valodas mūsdienu krievu valodā, iestarpināt lūgšanā kādu vārdu latviski. Par to daži priesteri viņu nosodīja, uzskatīdami, ka viņš ir padots uniātu un “obnovļencu” ietekmei. Taču Rīgas un Latvijas metropolīts Leonīds (Poļakovs) ļoti augstu bija vērtējis arhimandrītu, pēc garīgajām pārrunām ar tēvu Tavrionu Virsgans allaž aizbrauca no Tuksneša mierināts un apskaidrots. Kā tas notika arī ar daudziem simtiem ticīgo, sirgstošo un cietēju, kuri meklēja un vienmēr atrada mierinājumu savās ciešanās un sāpēs pie tēva Tavriona Kristus Apskaidrošanās Tuksnesī.
No
atmiņām par arhimandrītu Tavrionu:
“Daudzi
jau iepriekš apdomāja, ko tieši viņi jautās starecam pieņemšanas laikā.
Liturģiskajā sprediķī arhimandrīts Tavrions parasti izskaidroja lasīto
Evanģēlija tekstu, vēršoties pie visiem bez izņēmuma. Taču tajā pašā laikā viņa
teiktais tika domāts tieši kādam no tiem, kas atradās dievnamā, viņa dvēseles
stāvoklim. Kā stāstīja svētceļnieki, viņi paši to negaidot, saņēma atbildes uz
saviem jautājumiem un nepieciešamības iet uz pārrunām pie stareca vairs nebija.
Nereti bija tā, ka grēksūdzes laikā starecs pats atklājis cilvēku grēkus
un nosaucis svētceļniekus vārdā.
Tajos
grūtajos garīgā bada gados viņš vēlējās paspēt tik daudz atdot cilvēkiem, ka,
neskatoties uz savu vecumu, nebija saudzējis sevi. Viņš visu sevi atdevis
kalpošanai viņiem, ziedodams sevi, nesaudzēdams savu nometnēs un cietumos sagandēto
veselību, savus spēkus un laiku, veltīdams viņiem visu savu dzīvi un pat
likteni mūžībā.
Tēvam
Tavrionam bija misionāra gars, un viņš lieliski saprata, ka laiks, kuru Dievs
viņam atvēlējis, ir īss un nepieciešams pēc iespējas vairāk dot cilvēkiem tajā
brīdī, kad viņi, ciešanu, slimību un bēdu nomākti, ir atbraukuši pēc palīdzības
pie viņa. Kā atceras svētceļnieki, viņš visus satika priecājoties, bet
prombraukšanas brīdī daudziem bija devis naudu.”
Igumens Jevgenijs (Rumjancevs)