Arhimandrīts Tavrions
Arhimandrīts Tavrions (Tihons Batozskis) (1898. g. 10. augustā Krasnokutskā Harkovas guberņā, Krieijas impērijā – 1978. g. 13. augustā Latvijas PSR) – Kristus Apskaidrošanās Tuksneša (Jelgavas novads Valgundes pagasts) biktstēvs, pareizticīgais misionārs
Vecāki nosauca viņu par Tihonu. Batozsku ģimenē Tihons bija sestais bērns no desmit dēliem, viņa tēvs bija finanšu pārzinis Harkovas guberņas Krasnokutskas pilsētiņā.
Kopš
8 gadu vecuma
Tihons bija kalpojis dievnamā un sapņojis iestāties klosterī. Vecāki tomēr cerēja,
ka dēls izvēlēsies citu ceļu, un sūtīja viņu mācīties skolotāju seminārā. Bet
pēc tā absolvēšanas Tihons vienalga devās uz slaveno Gļinskas Tuksnesi. Pirmā
pasaules kara laikā viņš tika iesaukts armijā, pēc tam atkal atgriezās dzimtajā
klosterī. 1920. gadā Tihons tika iesvētīts par mūku, pieņemot vārdu Tavrions.
Tie bija laiki, kad Baznīca un mācītāji tika vajāti. Tavrions atbalstīja
bīskapu Paulīnu, kuru lielinieki ieslodzīja cietumā. Tavrions cīnījās ar tā
saucamajiem „obnovļenciem”(atjaunotās baznīcas piekritējiem), kuri centās
„modernizēt” Pareizticību; viņš apbraukāja attālās draudzes un iesaistīja
ticīgos aktīvā draudžu dzīvē. Pārāk aktīvais mācītājs ļoti nepatika
bezdievīgajai ateistu varai.
1929. gadā, jau būdams Pareizticīgās Baznīcas arhimandrīts, tēvs Tavrions tika
arestēts, viņam tika izvirzīta apsūdzība par sazvērestību pret padomju varu, un
viņš tika nosūtīts uz Baltās jūras kanāla
(Беломорканал) būvniecību. Spēkus nogurdinošs, pārmērīgi smags darbs un
dzīve pusbadā nesalauza mācītāja garu. Visgrūtākajās bezizejas minūtēs, kad
vairs nebija spēku pavilkt smagi piekrauto
ķerru, viņu glāba lūgšanas.
Pēc atbrīvošanas tēvs Tavrions četru gadu laikā bija spiests izpildīt mācītāja
pienākumus nelegāli – slepenībā no varas pārstāvjiem viņš noturēja ikdienas
Liturģiju, pieņēma grēksūdzes, izdalīja Sv. Sakramentu, kristīja un svaidīja ar
eļļu ticīgos. „Labvēļi” uzrakstīja denunciācijas rakstu. Svēto tēvu atkal
arestēja un „par slepenu baznīcu izveidi” notiesāja uz 8 gadiem ieslodzījuma
Sverdlovskas apgabala Turinas koncentrācijas nometnē. Un atkal viņu sagaidīja
pārmērīgi smags darbs meža izstrādāšanas punktā, dzīve pusbadā, kriminālo
noziedznieku ņirgas.
1944. gadā tēvam Tavrionam tika piespriests mūža izsūtījums uz Kazahstānu. Tur
viņam kļuva nedaudz vieglāk, tomēr sadzīves apstākļi bija smagi, nācās dzīvot
zemnīcā. Tas stipri iedragāja tēva Tavriona veselību. Tikai 1956. gadā viņš
tika atbrīvots un rehabilitēts kā bez vainas notiesātais.
Smagie pārbaudījumi ne tikai norūdīja mācītāja gribasspēku, nostiprināja ticībā
Dievam, bet arī attīstīja pareizticīgo garīgā gana misionāra dotības. Pat
Krievu Pareizticīgā Aizrobežu Baznīca, kas tolaik bija negatīvi noskaņota pret
Maskavas Patriarhiju, atzina, ka tēvs Tavrions patiesi ir taisns cilvēks, kas
līdzinās Optinas Tuksneša garīgajiem tēviem.
Tēvs Tavrions bija kalpojis dažādos Krievijas dievnamos, bet par pēdējo
viņa kalpošanas vietu kļuva Kristus Apskaidrošanās Tuksnesis Latvijā, Jelgavas
rajonā. Šeit viņš kalpoja kopš 1969. gada marta un līdz pat savai nāvei 1978.
gada 13. augustā. Pateicoties viņa centieniem, Rīgas Svētās Trijādības-Sergija
sieviešu klostera filiāle – Kristus Apskaidrošanās Tuksnesis – tika paplašināts
un labiekārtots. Katru dienu tēvs Tavrions noturēja Tuksneša dievnamā
dievkalpojumus un lasīja sprediķus.
Tēvs Tavrions stingri izturējās pret Baznīcas kalpiem un māsām. Viņš pats,
kas savā dzīvē nebija baudījis ne mirkļa atpūtas, pārmeta mācītājiem un
mūķenēm, ja tie „gāja atvaļinājumā no Dieva”. Toties tēvs Tavrions allaž
sirsnīgi sagaidīja svētceļniekus, kas ieradās Tuksnesī; šeit viņu vajadzībām
vienmēr bija gan naktsmītne, gan klāts galds un pat pirtiņa.
„Citos klosteros pie virspriestera un citiem garīgiem tēviem nekad nevarēja
nokļūt, bet pie mums tēvs Tavrions vienmēr iznāca pretī, sagaidot dievlūdzējus,
bet vasarās to sabrauca gandrīz vai 200 cilvēku,” atceras māte Olimpiāda. „Un
ar visiem viņš aprunājās, visus pabaroja ar pusdienām, deva tiem atpūsties pēc
ceļa, bet jau pēc tam sauca uz vakara dievkalpojumu. Nevienā klosterī šādas
sagaidīšanas nebija. Tādēļ arī cilvēki ziedoja naudu Tuksnesim.
Daļu naudas mēs nosūtījām Metropolītam Leonīdam (Poļakovam), daļu – Rīgas
sieviešu klostera priekšniecei (igumenijai),
pārējais palika Tuksneša labiekārtošanai. Mēs uzbūvējām celles un ēdamistabu
svētceļniekiem, ierīkojām apkuri, atjaunojām divus dievnamus. Iepriekšējais
Valdnieks – Metropolīts Leonīds – katru gadu tēva Tavriona nāves atceres dienā
noturēja dievkalpojumu, kas veltīts viņam, bet patlaban par mūsu garīgā gana
nopelniem kaut kā ir aizmirsuši,” bēdājas Olimpiāda.
Vispār arī tēva Tavriona dzīves laikā ne jau visi piekrita viņa rīcībai. Piemēram,
viņš lūdza māti Olimpiādu dot kādu kapeiciņu „sirgstošajiem”, kā viņš mēdza
dēvēt alkoholiķus. Viņš viņus žēloja un ticēja, ka, pateicoties Baznīcas
starpniecībai, pie viņiem vienalga nonāks Dieva svētība. Bet atradās
neapmierinātie, kas uzrakstīja anonīmo denunciācijas rakstu par māti Olimpiādu,
ka viņa it kā izputina klosteri.
Tēvs Tavrions bija gaišredzīgs cilvēks, viņam piemita spējas lasīt cilvēku
domas un paredzēt notikumu gaitu. Tēvs
Tavrions, kas dzīvē pats bija daudz ko smagu piedzīvojis, lai garīgi palīdzēt
kādam cilvēkam un pievērst viņu Dievam, varēja pārkāpt kaut kādus Baznīcas
kanonus, piemēram, pielaist pie Dievgalda baptistu, vai pārtulkot lūgšanu no
senslāvu valodas mūsdienu krievu valodā, iestarpināt lūgšanā kādu vārdu
latviski. Par to daži mācītāji viņu nosodīja, uzskatīdami, ka viņš ir padots
uniātu un „obnovļencu” ietekmei. Bet visas Latvijas Metropolīts Leonīds ļoti
augstu bija vērtējis arhimandrītu, pēc garīgajām pārrunām ar tēvu Tavrionu
Valdnieks allaž aizbrauca no Tuksneša mierināts un apskaidrots. Kā tas notika
arī ar daudziem simtiem ticīgo, sirgstošo un cietēju, kas meklēja un vienmēr
atrada mierinājumu savās ciešanās un sāpēs pie tēva Tavriona Kristus
Apskaidrošanās Tuksnesī, Jelgavas rajonā.
No atmiņām par arhimandrītu Tavrionu:
„Daudzi jau
iepriekš apdomāja, ko tieši viņi jautās starcam pieņemšanas laikā. Liturģiskajā
sprediķī arhimandrīts Tavrions parasti izskaidroja lasīto Evanģēlija tekstu,
vēršoties pie visiem bez izņēmuma. Bet tajā pat laikā viņa teiktais tika domāts
tieši kādam no tiem, kas atradās dievnamā, viņa dvēseles stāvoklim. Kā stāstīja
svētceļnieki, viņi, paši to negaidot, saņēma atbildes uz saviem jautājumiem, un
nepieciešamības iet uz pārrunām pie starca vairs nebija.
Nereti bija tā, ka grēksūdzes laikā starecs pats atklāja cilvēku grēkus un
sauca svētceļniekus vārdā.
Tajos grūtajos garīgā bada gados viņš vēlējās paspēt tik daudz atdot cilvēkiem,
ka, neskatoties uz savu vecumu, ne pavisam sevi nesaudzēja. Viņš visu sevi
atdeva, kalpodams viņiem, ziedodams sevi, nesaudzēdams savu nometnēs un
cietumos sagandēto veselību, savus spēkus un laiku, - visu savu dzīvi un pat
nedomādams par pestīšanu mūžībā.
Tēvam Tavrionam bija misionāra gars, un viņš lieliski saprata, ka laiks, kuru
viņam ir atvēlējis Dievs, ir īss un nepieciešams pēc iespējas vairāk dot
cilvēkiem tajā brīdī, kad tie ir atbraukuši pie viņa pēc palīdzības, ciešanu,
slimību un bēdu nomākti. Kā atceras svētceļnieki, viņš visus satika
priecājoties, bet prombraukšanas brīdī daudziem bija devis naudu.”
Igumens Jevgenijs (Rumjancevs)