Nikolajs Vladimirovs
Nikolajs Vladimirovs (1932. g. 11. februārī Voroņežas apgabalā, Krievijas PFSR – 2017. g. 7. janvārī Rīgā, Latvijas Republikā) – profesors, tehnisko zinātņu kandidāts, Latvijas PSR Nopelniem bagātais zinātnes un tehnikas darbinieks, Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūta rektors no 1981. gada līdz 1986. gadam.
Nikolajs Vladimirovs ir dzimis Krievijā, Voroņežas apgabala Butirku sādžā. 1950. gadā Jeļecas pilsētā viņš beidza dzelzceļnieku tehnikumu, iegūdams celtnieka specialitāti, 1950.–1952. gadā strādāja Baškīrijā – par meistaru Tjuļganas–Sterlitamakas dzelzceļa celtniecībā.
1952. gadā viņš iestājās Ačinskas kara aviācijas tehnikas skolā, tur kopš 1953. gada kursanti sāka apgūt pirmās paaudzes reaktīvo aviāciju – lidmašīnas Il-28 un Mig-15. 1954. gadā beidzot skolu, N. Vladimirovs bija tehnisko speciālistu pirmajā izlaidumā, kuri bija spējīgi apkalpot reaktīvo tehniku, viņš dienēja aviācijā par mehāniķi, vecāko mehāniķi (1954–1958), 1958. gadā viņš iestājās Rīgas Kara aviācijas inženieru skolā (kura 1960. gadā tika reorganizēta par Rīgas Civilās gaisa flotes inženieru institūtu), kuru viņš beidza 1963. gadā.
Sākot ar šo gadu, vairāk nekā 50 gadu garumā N. Vladimirovs strādāja šajā mācību iestādē, neatkarīgi no tā, kāds bija tās statuss (Rīgas Civilās gaisa flotes inženieru institūts, Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūts, Rīgas Aviācijas universitāte, Transporta un sakaru institūts). Viņš bija gan docētāja (lektors, docents, profesors, katedras vadītājs), gan administratīvos (prorektors zinātniskajā darbā, institūta rektors) amatos. Jau 1964. gadā Lidmašīnu un dzinēju tehniskās ekspluatācijas katedrā profesora A. Pugačova vadībā N. Vladimirovs sāka veikt zinātnisko darbu, viņa zinātņu kandidāta disertācija bija veltīta aviācijas tehnikas tehniskās apkalpošanas problēmām. Strādādams par mācībspēku, N. Vladimirovs daudz laika veltīja arī administratīvam darbam, būdams prorektors zinātniskajā darbā (1975–1981) un Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūta rektors (1981–1986). Tieši šajos gados institūta katedrās tika izveidotas vairāk nekā desmit laboratorijas, kurās veica pētījumus dažādos zinātniskos virzienos. Par pētījumiem un ierīces izstrādi ledus biezuma izmērīšanai jūrā no lidmašīnas borta problēmu zinātniskās laboratorijas pētnieku grupai profesora M. Finkelšteina vadībā tika piešķirta PSRS Valsts prēmija.
Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūts zinātnisko pētījumu ieviešanas ražošanā ziņā bija priekšgalā starp civilās aviācijas augstskolām. Tajā laikā uzplauka studentu zinātniskā jaunrade – studentu konstruktoru birojā tika būvēti dažādi lidaparāti, kas tika demonstrēti Padomju Savienības Tautsaimniecības sasniegumu izstādē. Visus šo gadus N. Vladimirovs veica zinātniskos pētījumus, piemēram, viņš strādāja zinātnieku kolektīvā, kura tika izstrādāta diagnosticēšanas automatizētā sistēma “Analīze-86”, tā ļauj novērtēt un prognozēt lidmašīnas Il-86 tehniskā stāvokļa izmaiņu raksturu ekspluatācijas gaitā.
Pēc Rīgas Aviācijas universitātes likvidēšanas līdz 2012. gadam Nikolajs Vladimirovs turpināja strādāt profesora statusā Transporta un sakaru institūtā. Viņš ir Latvijas PSR Nopelniem bagātais zinātnes un tehnikas darbinieks (1982), viņš ir apbalvots ar vairākām medaļām un Goda rakstiem.
Nikolajs Vladimirovs miris Rīgā 2017. gada 7. janvārī.
Vladimirs Šestakovs