Sākumlapa > Tēmas > Personas
Ignatijs Dorofejevs

Ignatijs Dorofejevs

Tēvs Ignatijs Dorofejevs (1876. g. 29. janvārī, Vitebskas guberņā, Krievijas impērijā – 1951. g. 14. jūnijā, Rīga, Latvijas PSR) – Rīgas Grebenščikova Vecticībnieku draudzes (RGVD) garīgais tēvs  un Padomes priekšsēdētājs (1942-1951), seno grāmatu un manuskriptu krājējs.

Ignatijs Dorofejevs ir dzimis Latgalē vecticībnieku ģimenē. Viņam bija brālis Savins, kas tolaik dzīvojis Sanktpēterburgā. Sasniedzis darbspējas vecumu, Ignatijs pārcēlās dzīvot pie brāļa. Iegūdams izglītību Sanktpēterburgā, Ignatijs Dorofejevs sāka strādāt Ziemeļrietumu dzelzceļā. Viņa mazmeitas Irinas personīgajā arhīvā tiek glabāta dzelzceļa  darbinieka dienesta apliecība Nr. 121008. Spriežot pēc uzraksta uz 1914. gada fotoattēla, iespējams, ka Ignatijs Dorofejevs  bija mašīnists.

Kādu reizi viesojoties Latgalē, Ignatijs ieraudzījis jaunavu vārdā Maņefa, kura bija 12 gadus jaunāka par viņu (1888. dz. g.). Viņš iemīlējās un sūtījis preciniekus jaunavas ģimenē. Ignatijs un Maņefa apprecējās un kopā aizbrauca uz Sanktpēterburgu.

Kaut arī Maņefa bija jaunāka par savu vīru, viņa bija gudra sieviete. Vēlāk viņa stāstījusi radiniekiem: «Viņš bija labestīgs un uzticams cilvēks, kopā ar viņu bija viegli, labi. Lielā mantā mēs nebijām iedzīvojušies, bet bijām laimīgi. Nekad es nebiju nožēlojusi, ka apprecējos ar viņu.»

Dēli – Semjons un Artjoms – dzimuši Dvinskā (tagadējā Daugavpilī) 1905. un 1906. gadā. 1917. gada revolūciju laikā Dorofejevu ģimene dzīvoja Krievijā, pēc tam kādu laiku uzturējusies Varšavā, nomainot gandrīz vai 30 dzīvesvietas. 

1920. gadu sākumā Dorofejevu ģimene apmetās uz dzīvi Daugavpilī. 1926. gadā tika uzsākti darbi pie Novostrojenskas draudzes dievnama uzbūves pabeigšanas par naudu, ko bija piešķīrusi Latvijas valdība pēc pazīstamā vecticībnieku darbinieka, deputāta Meletija Kaļistratova (1896-1941) lūguma. Tika izveidota īpaša būvdarbu komisija, kuras sastāvā ietilpa arī I. Dorofejevs.

1928. gada vecticībnieku kalendārs ziņo, ka 1. Daugavpils Novostrojenskas draudzē bija 1259 draudzes locekļi, mācītājs – A. Jekimovs, draudzes vecākais – I. Dorofejevs.

1930. gada maijā “Dvinskij golos” rakstīja, ka Daugavpilī vislielākās vecticībnieku draudzes kopsapulcē, kā parasti, tika ievēlēta draudzes izpildinstitūcija - Padome; tajā tika atkārtoti ievēlēti Saeimas deputāts Grigorijs Jeļisejevs (1896-1967) un Ignatijs Dorofejevs. Padomes locekļu fotogrāfijā I. Dorofejevs tika nosaukts par “bijušo ilggadējo draudzes vecāko”.

1930. gadu beigās Rīgas Grebenščikova Vecticībnieku draudzes (RGVD) mācītājs Ļevs Murņikovs (1882-1945) aicināja Ignatiju Dorofejevu dzīvot un strādāt Rīgā. Viņam nebija viegli pieņemt lēmumu pārcelties uz pastāvīgu dzīvi un darbu Grebenščikova draudzē. Tolaik jau bija jaušami kara draudi un ar karu saistītie satricinājumi bija pilnīgi reāli.

Turklāt Ignatijam Dorofejevam vēl nebija sadzijusi smaga brūce, ko viņa sirdī cirta jaunākā dēla Artjoma pāragrā traģiskā nāve. Par laimi bija vecākais dēls – Semjons. Ignatija mierinājums bija arī ģimene un mazbērni – Slava un Irina. Pēc neilgām pārdomām Ignatijs Dorofejevs kopā ar sievu Maņefu nolēma pārcelties uz Rīgu.  

Bija noslēdzies, iespējams, vislabākais laikaposms Latvijas vecticībnieku dzīvē. Tuvojās traģiskie 1940. gadi, un visas šajos gados notikušās nepatikšanas bija nolemtas Ļevam Murņikovam, Ignatijam Dorofejevam, Rīgas Grebenščikova draudzes kalpotājiem, Padomei un locekļiem. Lai saglabātu draudzi, tās īpašumu un senču gadu gaitā sakrātās garīgās un kultūras vērtības: ikonas, senas grāmatas un manuskriptus, bija nepieciešams demonstrēt gudrību, izturību un ticību. 1940.-1941. gados notika īpašuma nacionalizācija un represijas: draudzes priekšsēdētāja Vasilija Kudrjačova (1869-1941) arests un bojāeja, Ivana Zavoloko (1897-1884) arests un izsūtīšana trimdā, Meletija Kaļistratova noslepkavošana…

1941.-1944. gadi bija vācu okupācijas periods. Tika veikta padomju karavīru apbedīšana, kas bija krituši Rīgā 1941. gada vasarā; nākamajā gadā tika uzstādīts piemineklis viņu kapavietā, tam sekoja nacistu represijas. Grebenščikova draudzes locekļi centās aizsargāt zeltu no zvanu torņa kupola un citas vērtības no nacistiem, kuri vēlējās atsavināt šos dārgumus. Tika nošauts K. Portnovs – viens no aktīvistiem, kas vāca līdzekļus piemineklim.

Pēc Otrā pasaules kara beigām, 1940. gadu otrajā pusē, turpinājās reliģisko organizāciju īpašuma nacionalizācija un dievnamu nodošana ilgtermiņa nomā (1948. gada 19. jūnija likums). Notika draudžu pārreģistrācija, ko pavadīja daudzu draudžu dievnamu slēgšana un to atsavināšana.

Tomēr arī šajos 40. gados tika izdoti vecticībnieku kalendāri 1943. un 1944. gadam. 1943. gadā iznāca vienīgais žurnāla “Garīgais ceļš” («Путь духовный») numurs. 1945. gadā mūžībā aizgāja vecākais mācītājs un RGVD Padomes priekšsēdētājs Ļevs Murņikovs.

Tēvs Ignatijs Dorofejevs tika ievēlēts par draudzes Padomes priekšsēdētāju, un viņš pilnība attaisnoja RGVD locekļu cerības, godīgi un cienīgi nesot savu krustu līdz pat pēdējam elpas vilcienam.  

1946. gadā tēvs Ignatijs Dorofejevs aicināja uz RGVD savu seno draugu no Daugavpils –  Lavrentiju Mihailovu (1913-1985). Šajos gados I. Dorofejevs bija ne tikai garīgais tēvs un RGVD Padomes priekšsēdētājs, bet arī Augstākās Vecticībnieku Padomes (AVP) Prezidija locekļa kandidāts Lietuvas Padomju Sociālistiskajā Republikā. AVP Lietuvas PSR bija Vecticībnieku Pomoras Baznīcas pārvaldes institūcija laikposmos starp Konciliem visā PSRS teritorijā no 1944. gada oktobra līdz 1990. gada martam.

1948. gadā  AVP Lietuvas PSR nebija saņēmusi atļauju no varas pārstāvjiem izdot kalendāru. Neskatoties uz varas pārstāvju aizliegumu, 1949. gadā RGVD izlaida baznīcas žurnāla numuru ar kalendāru, kurā tika norādīti baznīcas svētki un gavēņa dienas, bet tā izplatīšanu varas pārstāvji apstādināja. Šo numuru dēvēja par “nelegālo” vai parauga izdevumu. Šī kalendāra sagatavošanai un izdošanai tēvs Ignatijs bija veltījis ne mazums pūļu un uzņēmies uz sevis lielu atbildību.

Ignatija Dorofejeva mūžs bija smagu pārbaudījumu pārpilns, tas nevarēja neietekmēt viņa veselības stāvokli:  pēdējos divos savas dzīves gados tēvs Ignatijs smagi slimojis.

Viņš miris 1951. gada 14. jūnijā, apbedīts Jāņa (jeb Ivana) kapos Rīgā, blakus viņam ir apbedīta dzīvesbiedre Maņefa Dorofejeva, kas mirusi 1979. gada 23. janvārī.

Tēvs Ignatijs ir atstājis par sevi gaišu piemiņu. Maņefa Dorofejeva pēc vīra nāves, kārtojot kumodi viņa cellē, atrada kvīšu paku par veiktajiem naudas pārskaitījumiem tiem vecticībniekiem, kuri cieta trūkumu.

Ignatijam Dorofejevam piederējis prāvs grāmatu un manuskriptu krājums. Lielākā daļa no šiem materiāliem nonāca Rīgas kolekcionāru rokās. Pēc viņa nāves liels grāmatu krājums nonāca RGVD rīcībā. Patlaban tas sastāv no 10 manuskriptiem un 72 drukātām grāmatām, kuru vidū ir  17. gadsimta izdevumi, reti vecticībnieku sacerējumi (17. gadsimta pagrīdes tipogrāfiju izdevumi, Varšavas un Ļvovas izdevumi), kā arī darbi, kas veltīti paleogrāfijai, ikonogrāfijai, dziedāšanai pēc kāšu zīmēm un citi.

Ilarions Ivanovs

Informācijas avoti:

Старообрядческий церковный календарь на 1931 год, Ред. А.И. Екимов. – Даугавпилс,  1930;

Старообрядческий церковный календарь на 1949 год. – Рига, 80.- 83. lpp.;

Емельянов А. Т. О. Игнатий Владимирович Дорофеев. – «Поморский Вестник», № 3(18) 2005, 39.- 41. lpp.;

Заволоко И. Н. Собрание рукописей и старопечатных книг Д.Н. Першина и И. В. Дорофеева в Рижской Гребенщиковской общине. – Труды отдела древнерусской литературы Ин-та русской литературы. XVI. Изд-во АН СССР. М-Л., 1960;

Поташенко Г. «Старообрядческий церковный календарь» – Барановский В., Поташенко Г. «Староверие Балтии и Польши» - Вильнюс: Aidai, 2005, 393.-397. lpp.;

Жилко А.Н. 90 лет храму Рождества Пресвятой Богородицы и Святителя Николы в Даугавписе;

Воспоминания Ирины Семеновны Рипа – внучки И. В. Дорофеева, июль 2012 г.

 

Ilustrācijas tēmai