Vladimirs Gelvāns
Vladimirs Gelvāns (1946. g. 20. oktobrī Rīgā, Latvijas PSR) – baletdejotājs un pedagogs.
No 1955. līdz 1964. gadam mācījās Rīgas Horeogrāfijas vidusskolā, viņa pedagogi bija A. Lembergs, J. Pankrate, V. Bļinovs. No 1962. līdz 1974. gadam bija Latvijas PSR Valsts Akadēmiskais operas un baleta teātra baleta trupas solists.
Kirova Operteātra (Ļeņingrada) un Valsts akadēmiskā Lielā teātra (Maskava) baleta trupas dalībnieks, piedalījies izbraukumos ar izrādēm ārzemēs, piedalījies daudzās viesizrādēs, dejojis vadošās partijas. Viņa pirmais brauciens uz ārzemēm baleta trupā bija, kad viņam tikko kā palika 17 gadi.
Uz Latvijas Operas un baleta teātra skatuves viņš dejojis šādas lomas: Princis (P. Čaikovska “Riekstkodis”), princis Zigfrīds (P. Čaikovska “Gulbju ezers”), princis Dezirē (P. Čaikovska “Apburtā princese”), Solists (Ā. Skultes “Horeogrāfiskā poēma”), Romeo (S. Prokofjeva “Romeo un Džuljeta”), Francs (L. Delība “Kopēlija”). Hozē (Bizē–Ščedrina “Karmensvīta”), Vaclavs (B. Asafjeva “Bahčisarajas strūklaka”), Alberts (Ā. Adāna “Žizele”), Antonijs (E . Lazareva “Antonijs un Kleopatra) u.c.
1974. gadā V. Gelvānu izvirzīja Latvijas PSR Tautas skatuves mākslinieka nosaukuma piešķiršanai – taču to viņš nepaspēja saņemt, jo emigrēja uz ārzemēm.
1975. gada jūlijā viņš saņēma ielūgumu piedalīties Amerikas Baleta teātra (Ņujorkā) galā koncertā, kur kopā ar balerīnu Sintiju Grigoriu lieliski izpildīja lielo padedē baleta “Gulbju ezers” trešajā cēlienā. 1975.–1976. gada sezonā Vladimirs Gelvāns bija baleta solists šajā teātrī.
V. Gelvāns bijis Berlīnes Operas un baleta teātra (Rietumberlīne) solists. Šeit baleta iestudējumos viņš izpildījis visas galvenās vīriešu partijas. Triumfāla uzstāšanās bija galvenā loma Valerija Panova iestudējumā “Idiots” 1978. gadā pēc D. Šostakoviča mūzikas.
1986. gadā Berlīnē V. Gelvāns atvēra savu baletskolu. Berlīnes Operas un baleta teātrī viņš ir repetitors. Viņš uzaicina artistus, arī no Latvijas, lai sniegtu meistarklases.
Vladimirs Gelvāns ir lielisks, vīrišķīgs dejotājs un jauks partneris. Baleta kritiķi vairākkārt uzsvēruši, ka viņa dejoto varoņu tēla pievilcību rada viņa paša šarms un plašais emociju diapazons.
Marina Mihaileca
Informācijas avoti:
Советская молодежь, 1970, 13 декабря.
Dejas Pasaule, Nr. 2, 1990, 161. lpp.
Bite I. Pa drošu un pareizu ceļu. Literatūra un Māksla, 1973, 24. martā.
Bite I. Latvijas balets. – Rīga: Pētergailis, 2002, 95.–96. lpp.