Sākumlapa > Tēmas > Personas
Andrejs Verhovskis

Andrejs Verhovskis

Andrejs Verhovskis (1864. gada 31. augustā Režicā/Rēzeknē, Krievijas impērijā – 1923. gada 11. septembrī Pēterpilī/Sanktpēterburgā, Krievijas SFPR) – dzelzceļa inženieris, Rīgas-Orlas Dzelzceļa sliežu ceļu dienesta vadītājs.

Andrejs Verhovskis ir dzimis Režicā (kopš 1920. gada – Rēzekne, Latvijas Republika).

Viņa tēvs Vladimirs Verhovskis (1835–1916) bija cēlies no Kostromas guberņas muižniecības. V. Verhovskis ir absolvējis Maskavas universitātes Fizikas un matemātikas fakultāti, pēc tam kā eksternis absolvēja Pēterburgas Dzelzceļa inženieru institūtu.Viņš ieņēmis atbildīgus amatus Krievijas impērijas dzelzceļa transporta sistēmā. Acīmredzot kādu laikuV. Verhovskis dzīvojis Režicā/ Rēzeknē, caur kuru veda svarīga dzelzceļa līnija - Sanktpēterburga-Varšava. Šis faktors arī noteica to, ka viņa dēls Andrejs Verhovskis ir dzimis šajā pilsētā. Andrejs bija trešais bērns 14 bērnu ģimenē. Vladimira Verhovska nopelni tika augstu novērtēti, par ko liecina fakts, ka viņš tika paaugstināts līdz slepenpadomnieka civildienesta pakāpei (3. kategorijas civildienesta rangs, kas atbilda ģenerālleitnanta pakāpei armijā).

Andrejs Verhovskis nolēmis sekot sava tēva pēdās. 1888. gadā viņš absolvēja Pēterburgas Universitāti un 1891. gadā – Dzelzceļa inženieru institūtu.

Iespējams, ka 20. gadsimta sākumā A. Verhovskis tika norīkots civildienestā uz Rīgu, kura, kā zināms, līdz tam laikam bija kļuvusi par lielu rūpniecības centru un nozīmīgu dzelzceļa mezglu. Vismaz pirmoreiz Rīgas presē Andrejs Verhovskis ir minēts 1902. gadā – saistībā ar viņa komandējumu, kura mērķis bija iepazīties ar dzelzceļa mezglu būvniecības pieredzi Rietumeiropā.

Pirms Pirmā pasaules kara sākuma Andreja Verhovska dzīve un darbs bija cieši saistīts ar Rīgu. Viņš ieņēma Rīgas dzelzceļa mezgla rekonstrukcijas darbu vadītāja amatu. Viņa vadībā tika veikts liels darbs pie staciju: Rīga-Preču, Rīga-Šķirotava, Rīga-Galvenā un Zasenhofa (tagad – Zasulauks) rekonstrukcijas. Viņš piedalījās arī dzelzceļa tilta pār Daugavu projektēšanā, kā arī Rīgas-Orlas Dzelzceļa pārvaldes ēkas būvniecībā. Nozīmīga ir viņa loma jaunā dzelzceļa tilta ceļa pārvadu un jaunu pasažieru platformu būvniecībā Rīgas-I stacijā (tika būvēta no 1912. līdz 1914. gadam).

1914. gada 12. aprīlī (pēc vecā stila) notika lielā ceļa pārvada pār Meļņičnaja ielu (tagad - Dzirnavu iela) svinīgā atklāšana, kuras gaitā tika atzīmēta inženiera A. Verhovska īpašā loma būvdarbu īstenošanā.

Tikai Pirmais pasaules karš neļāva sākt īstenot jaunas Rīgas dzelzceļa stacijas būvniecības projektu, kura izstrādē bija piedalījies arī inženieris A. Verhovskis.

No pirmajām darba dienām Rīgā Andrejs Verhovskis aktīvi piedalījās vietējo krievu sabiedriskajā dzīvē. Ir zināms, ka jau 1904. gadā viņš bija Rīgas Pagaidu komitejas valdes loceklis ziedojumu vākšanai karavīru vajadzībām Tālajos Austrumos, viņu ģimenēm, atraitnēm un bāreņiem. Viņš piedalījās "Krievu izglītības biedrības", biedrības "Brālīgā palīdzība", "Krievu Drāmas biedrības", "Krievu kluba" un citu darbībā. Verhovskis ziedojis līdzekļus par labu vīriešu svētdienas skolai, 1. Rīgas maksas publiskajai bibliotēkai utt. Viņš iniciējis kultūras un izglītības darba uzsākšanu Rīgas-Orlas Dzelzceļa strādnieku un darbinieku vidū, jo īpaši Ziemassvētku eglīšu rīkošanu bērniem.

Karš piespiedis Verhovska ģimeni aizbraukt no Rīgas. Ir zināms, ka viņa dēls Kirils ir dzimis 1915. gadā jau Smoļenskā. Tomēr pat līdz 1916. gada maijam A. Verhovskis saglabāja savu iepriekšējo amatu Rīgas-Orlas Dzelzceļa pārvaldē.

Turpmāk A. Verhovskis kopā ar dzīvesbiedri un diviem bērniem dzīvoja Pēterpilī (tagad –Sanktpēterburga). Iespējams, ka ģimenes galva turpināja strādāt par dzelzceļa inženieri. Pēc 1917. gada lielinieku apvērsuma viņš bija saistīts ar Balto kustību (kādā veidā – nav skaidrs). Pēc tam viņš mēģināja pielāgoties jaunajai padomju realitātei, taču bez rezultātiem.

1922. gadā A. Verhovskis tika arestēts, viņam tika izvirzīta apsūdzība par "kaitniecību transportā".

1923. gada 11. septembrī Andrejs Verhovskis tika nošauts Pēterpilī.

Laikraksts «Segodņa», № 206, 11-09-1924.

Pēc Andreja Verhovska nāves viņa atraitne un bērni atgriezās Latvijā.

Ģimene

Tēvs: Vladimirs Verhovskis (1835–1916) – Dzelzceļa satiksmes ministrijas ierēdnis.

Māte: Emīlija Verhovska (dzim. Lēvstrēma; 1842–1901).

Dzīvesbiedre: Serafima Kalniņa (1883–1929) – pareizticīgo priestera t. Aleksandra Kalniņa (1853–1897) un vācu izcelsmes Elizabetes Banges meita.

Bērni:

Kira Verhovska (1906. g. Rīgā – 1980. g. Rīgā) – rakstīja rakstus laikrakstam "Segodņa" un žurnālam "Dļa Vas", galvenokārt par krievu sabiedrisko dzīvi. Pēc Latvijas vēsturnieces Ineses Dreimanes publiskotās informācijas, kopš 1935. gada viņa bija PSRS Iekšlietu Tautas komisariāta (NKVD) aģente ar pseidonīmu “Ļebedj” ("Gulbis"). 1940.–1941. gadā pēc viņas denuncēšanas tika represēti daudzi ievērojami Latvijas krievu diasporas darbinieki. Pēc Otrā pasaules kara viņa turpināja sadarboties ar PSRS Valsts drošības dienestu. Strādājusi Latvijas Draudzības un kultūras sakaru ar ārvalstīm biedrībā. K. Verhovska nomirusi 1980. gadā Rīgā.

Kirils Verhovskis (1915. g. Smoļenskā – 1942. g.). Viņš ir dzimis evakuācijā, Smoļenskā. Absolvējis Rīgas valsts Krievu ģimnāziju. Kopš 1936. gada viņš bija PSRS Iekšlietu Tautas komisariāta (NKVD) aģents ar pseidonīmu "Galčonok" (“Kovārnēns”). Viņa mērķis bija iesaistīties nelegālās emigrantu organizācijas "Jaunās paaudzes Tautas darba savienība" (kriev.: «Народно-трудовой союз нового поколения») darbībā. 1940.–1941. gadā, pamatojoties uz K. Verhovska denuncēšanu, tika arestēts ievērojams skaits cilvēku, tajā skaitā pamatojoties uz viņa paša safabricētām apsūdzībām. 1940. gadā viņš strādāja par iekšlietu tautas komisāra Alfona Novika sekretāru. 1941. gadā K.Verhovska pieļautās kļūmes dēļ viņš tika atlaists no darba PSRS Valsts drošības dienestā. 1941.–1942. gadā K.Verhovskis karojis 201. Latviešu strēlnieku divīzijas sastāvā. Nenoteikta iemesla dēļ viņš tika arestēts un notiesāts uz 10 gadiem nometnēs. Taču nometnes vietā viņš tika nosūtīts uz fronti, kur arī gājis bojā 1942. gada 28. jūlijā.

Informācijas avoti:

Вопрос о переустройстве рижского железнодорожного узла. – Рижский вестник, № 69, 24-03-1903.

Рижское общество просвещения. – Рижский вестник, № 245, 07-11-1911.

Открытие нового пассажирского здания ст. Зассенгоф. – Рижский вестник, № 283, 07-12-1912.

Новое здание Управления Риго-Орловской железной дороги. – Рижский вестник, № 221, 27-09-1913.

Открытие путепроводов. – Рижский вестник, № 84, 14-04-1914.

Увольнение А.В. Верховского. – Рижское утро, № 145, 26-05-1916.

А.В. Верховский. – Сегодня, № 209, 22-09-1923.

Елена Балунова-Кулевец. Первый священник Угальского прихода – Александр Калниньш. – Латвийский православный хронограф. Выпуск 1-й. –Рига: Синод Латвийской Православной Церкви, 2015. (Использованы так же некоторые материалы Е. Балуновой-Кулевец, не вошедшие в данную статью).

Inese Dreimane. Gulbis un Kovārnēns: māsa un brālis čekas dienestā.

https://погибшие.рф/arhiv/uchastniki-grazhdanskoj-vojny/uchastniki-belogo-dvizheniya-v-rossii/uchastniki-belogo-dvizheniya-v-rossii-ve-vn.html

Ilustrācijas tēmai