Sakrālās mūra arhitektūras attistības problēmas Vidzemē 12. un 13.gs.
D. Puķīte
Izraksts no rakstu krājuma «Cēsu novada vēsture. Zinātniskas publikācijas. Cēsu vēstures muzeja materiāli. II sējums. - Cēsis, Cēsu muzeju apvienība, 1998. 167.-173.lpp.
Senkrievu valsts
10. gadsimtā kā vienots veidojums radās Senkrievu valsts. Kņazs Vladimirs, apzinoties reliģijas īpašo nozīmi vienotas valsts saglabāšanā, centās apvienot vietējo cilšu dažados kultus vienota reliģiska formējuma. Šādi mēģinājumi beidzās nesekmīgi. Tāpēc viņš vērsās pie kaimiņzemes Bizantijas, lai gatavā veidā pārņemtu kristīgo ticību un ar to saistīto literatūru, mākslu, arhitektūru. Bizantijas būvmeistaru vadībā 996. gadā Kijevā pabeidza pirmo monumentālo mūra ansambli Krievzemē ar centrālo Desjatinnajas baznīcu. Kā celtniecības materiālus izmantoja ķieģeļus. Tie bija Bizantijai raksturīgie — plānie, plakanie (плинф), mūrēti kaļķu javā. Arībūvpaņēmienos un fasāžu apdarē dominēja Konstantinopoles tradīcijas: sienu mūrējumā katra otrā ķieģeļu rinda bija izvirzīta. Šo nelīdzeno virsmu bija viegli apmest ar kaļķu javu, kurai pievienoja saberztu ķieģeļu putekļus (цемянка). Tā veidojās polihroma fasādes apdare.
11.gadsimtā plauka pilsētas. Strauji attīstījās amatniecība un tirdzniecība. Krievzeme kontrolēja tirdzniecības ceļus no Baltijas līdz Melnajai jūrai. Sākot ar 11. gs. veidojās vietējie celtniecības arteļi un attīstījās arhitektūras nacionālās īpatnības, kādas izpaudās jau agrāk senkrievu koka celtniecībā: proporciju izjūta, silueta izpratne. Mūra arhitektūrā veidojās tie ideāli, kuri vēlāk noveda pie spožās Novgorodas, Pleskavas, Polockas mākslas. Raksturīgas bija gludas, monumentālas sienu plaknes. Iespaidu panāca ar stingru loģisku konstruktīvu formu bez liekas omamentikas. Atšķirībā no Bizantijas, Krievzemē bija jāatrisina arī gluži citi, ar telpas izmantošanu saistīti uzdevumi — nācās kristīt lielas ļaužu masas. Tas noteica nepieciešamību pēc plašām telpām. Tā veidojās no Bizantijas atšķirīgs telpu plānojums. Atšķīrās ari materiālu izvēle — marmora kolonnu vietā bija šķērsgriezumā krustveida ķieģeļu balsta stabi, marmora grīdas seguma vietā sarkanā šīfera (сланец), kaļķakmens, keramikas grīdas plātnes. Summējoties vietējo apstākļu uzspiestajām prasībām, veidojās savdabīga Senkrievu arhitektūras skola.
12. gadsimtā sabruka vienotā Kijevas Krievzemes valsts. Šajā feodālās sadrumstalotības periodā veidojās atsevišķas kņazistes. Arhitektūras attīstība bija atkarīga no militāri politiskajām vai ari dinastiju savstarpējām attiecībām. Mainījās pasūtītāji. Tie galvenokārt bija laicīgie tirgotāji, amatnieki, bajāri. Notika pāreja no vērienīgām, dinamiskām katedrālēm uz vienkāršām, lakoniskām formām, kompaktiem apjomiem.
Polockas un Pleskavas kņazistes
Tā kā Daugavas un Gaujas tirdzniecības ceļi un daļa Vidzemes teritorijas 11. un 12. gadsimtā bija pakļauta Polockas un Pleskavas kņazistēm, īsumā pievērsīsimies sabiedriski politisko notikumu raksturojumam un sakrālās mūra arhitektūras attīstības procesiem šajās zemēs.
Pēc tam, kad 11. gadsimta piecdesmitajos gados Kijevas meistari nobeidza Polockas Sofijas katedrāli, sākoties feodālās sadrumstalotības procesiem, vērienīgā celtniecība apsīka. No Kijevas meistarus nevarēja pasūtīt, jo Polockas kņazs ar Kijevas kņazu bija kara stāvoklī. Tāpēc Polockas, arī Pleskavas kņazistēs jau 11. gadsimtā veidojās savdabīga arhitektūras skola. Formējās klosteri, kuros cēla nelielas baznīciņas. Ja Kijevā u.c. kā galveno būvmateriālu izmantoja ķieģeli, tad Polockā un Pleskavā — kaļķakmeni. Lai atmosfēras iedarbībā kaļķakmens nebojātos, fasādes apmeta ar kaļķu javu, kurai piejauca ķieģeļu putekļus, tā iegūstot sārtu nokrāsu. Šādā javā ar rievām iezīmēja kvadrus. Celtnes mūrēja čaulmūra tehnikā. Mūra ārpusi lika no kaļķakmens kvadriem, vidu pildot ar laukakmeņiem kaļķu javā . Plānojumā šīs baznīcas bija vienkāršas - taisnstūrveida ar pusaploces apsīdām. Nelielajām baznīciņām interjeros izpalika balstu stabi.
Polockā bija sastopamas baznīcas, kuras neatbilda Krievzemes viduslaiku arhitektūrā pieņemtajām formām. Tā, piemēram, Beļičkas klosterī atklāja baznīcas pamatus (5,7 x5,1 m), kur A galā bija viena pusaploces apsīdaa, bet Z un D fasādēs arī pa pusaploces veidojumam (xpaм трихонка). Šāda tipa baznīcas bija izplatītas Balkānos. Kādā veidā tās kļuva pazīstamas tik tālu ziemeļos? Kopš 1139. gada Kijevas kņazisti pārvaldīja kņazs Vsevolods. Viņš Kijevā ieradās no Čerņigovas kopā ar savu celtniecības arteli un nodibināja draudzīgas attiecības ar Polockas kņazisti — tolaik ievērojamu tirdzniecības centru. Tieši Čerņigovas arhitektūrā bija sastopama Balkanu sakrālās arhitektūras ietekme. Ņemot vērā iepriekšminētās vēsturiskās likumsakarības, šāds baznīcas plānojums (xpaм трихонка) nav jāuzskata par nejaušību. Polocakas un Pleskavas kņazistēs baznīcas savos apjomos bija līdzsvarotas, piezemētām formām, valdošās bija labi proporcionētas sienu plaknes. Interjerus plānoja tā, lai tie būtu aptverami no viena redzes punkta.
Vietējo iedzīvotāju būvpaņēmieni un celtniecības materiāli tagadējā Vidzemes teritorijā 12. un 13. gadsimtā
Priekšstatu par vietējo cilšu celtniecības tradīcijām sniedz arheologa A. Caunes pētījumi Vecrīgas teritorijā, arheologa J. Apaļa izrakumi Āraišu ezersalā, arheologu J. Graudoņa izrakumi Ikšķilē, Ē.Mugurēviča—Mārtiņsalā u. c. Pētniecības materiāli atklāj visumā viendabīgu ainu: dzīvojamās ēkas bijušas apaļkoku guļbūves, pazīstamas arī nelielas stāvbūves.
Attēlā redzamā 12. gadsimta dzīvojamā ēka atsegta 1974.—1975. gada arheoloģiskajos izrakumos Vecrīgā pie Peldu un Ūdens ielas. Rekonstruētās ēkas izmēri pamattelpai ir 4,5 x 4,5 m, bet piebūvei - 3 x 4,5 m. Apkurei izmatotas krāsnis — cepļi, krautas no akmeņiem un pārklātas ar māliem. Sastopami ari atklāti pavardi, kurus veido aplī likti akmeņi. Šāda aina pavērās tagadējā Vidzemes teritorijā brīdī, kad Rietumeiropā mūra arhitektūra virzījās uz gotiku, bet Austrumeiropā monumentālajā mūra arhitektūrā veidojās savdabīgas vietējās celtniecības skolas.
Pareizticīgo mura baznīcas Vidzeme 12. un 13. gadsimtā
Ikšķiles pirmā baznīca.
Līdz šim plašākā literatūrā iesakņojies uzskats, ka Ikšķiles baznīca ir gotlandiešu būvētā pirmā mūra celtne Baltijā. Jāpievienojas Ikšķiles senvietas arheoloģiskās un arhitektoniskās izpētes autoriem J. Graudonim un G. Jansonam, ka rakstīto avotu nepilnība, kā arī arheoloģisko izrakumu rezultāti joprojām neatrisina ar Ikšķiles baznīcas celtniecību saistīto problēmu loku.46 1966. —1973. g. līdz dolomīta klintij attīrot 1879. gadā celtās baznīcas teritoriju, pilnībā atsedza līdz šim zināmās senās Ikšķiles baznīcas pamatus. Bez tam attaisnojās jau 1879. gadā izteiktā hipotēze, ka pirms šīs senceltnes ir pastāvējusi vēl kāda agrāk celta baznīca. Pētnieki šīs vissenākās baznīcas atsegtos pamatus saista ar Holšteinas pilsētas Zēgebergas augustīniešu klostera garīdznieka Meinarda (dzīv. ap 1125.—1196. g.) darbību. Arheologs J.Graudonis min, ka “tā, domājams, bijusi Daugavā iebraucošo vācu tirgotāju bāze”. Dažkārt kā pamatu šādam apgalvojumam citē Indriķa hronikā teikto: “...vācu tirgotāji, ko ar līviem saistīja draudzības saites, mēdza bieži, braukdami kuģos pa Daugavas upi, apmeklēt Līvzemi.” Vienlaicīgi jānorāda, ka pētnieki izsaka izbrīnu, kāpēc Indriķa hronikā Meinarda vārds līdz 1184. gadam netiek minēts, tāpat kā netiek minēta šī senākā baznīca. Acīmredzot tāpēc, ka tā nebūs bijusi saistāma ar Meinarda vai vācu misionāru darbību — vācu misionāriem kalpojošā hronista Indriķa pienākums bija izcelt Meinardu kā pirmo un vienīgo kristīgās ticības nesēju pagāniem lībiešiem.
Nozīmīgs ir uz 1184. gadu attiecināmais teksts Indriķa hronikā: “Dabūjis atļauju no Polockas kņaza Vladimira, kam līvi, kuri vēl bija pagāni, maksāja meslus, un reizē saņēmis no viņa dāvanas, minētais priesteris drosmīgi stājās pie Dievam tīkama darba, sludinādams līviem un uzceldams baznīcu Ikšķiles ciemā.” Kāpēc gan Meinards 1184. gadā pazemīgi lūdz atļauju Polockas kņazam sludināt kristīgo ticību Ikšķilē? Zināms, ka oficiālajos pāvesta dokumentos minēta Ikšķiles bīskapija Krievzemē. Grūti iedomāties, ka Meinards jau pirms 1184. gada patvarīgi būtu iedrošinājies celt baznīcu Ikšķilē.
Atsegtie pamati liecina, ka baznīca pēc plāna bijusi taisnstūrvedīga ar pusaploces apsīdu. Tās rādiuss ir patuveni 2,6 m, joma platums ap 7 m.53 Mūru biezums — 1,5 m. Garums nav konstatējams.
Baznīca ar šādu plānojumu atrasta Vācijā vecajā Lībekā, uzbūvēta pils aizsargvalnī. Vācu zinātnieks R. Haupts norāda, ka šāds plānojums nav raksturīgs Vācijas baznīcām, bet gan uzskatāms par dāņu variantu. Šāds plānojums ir pazīstams Skandināvijā romānikas un vēlās gotikas (līdz 13. gs. sākumam) lauku baznīcām. Šāds plānojums ir raksturīgs ari senās Krievzemes nelielajām baznī- ciņām. Arheologs J.Graudonis uzsver, ka vēlākā Ikšķiles baznīca un pils ir mūrēta tikai no plienakmens plātnēm, bet šie senākie pamati — jaukta materiāla. Ārējā, apdares kārta, mūrēta no kaļķakmens kvadriem, vidu aizpildot ar laukakmeņiem kaļķu javā (čaul- mūris). Arhitekts G. Jansons raksta, ka mūrējums “liecina par profesionālu akmeņkaļu vai mūrnieku darbu.”57 Jānorāda, ka tieši šāds mūrējums bija raksturīgs Polockas kņazistes baznīcām jau 11. un 12. gadsimtā (atšķirībā no Kijevas kņazistes, kur izmantoja ķieģeļus).
Ņemot vērā vēsturisko situāciju, kā ari to, ka baznīcas pamatu plānojums, kā arī mūrējuma tehnika nav pretrunā ar Polockas kņazistes būvtradīcijām, varam pieņemt, ka šo senāko Ikšķiles baznīcu varētu būt cēluši krievu būvmeistari. Zinot, ka krievu tirgotāji savos atbalsta punktos cēla baznīcas galvenokārt savām vajadzībām, šī Ikšķiles senākā baznīca varētu būt piederējusi Polockas tirgotājiem.
Aizkraukles baznīca
Par baznīcu Aizkrauklē nav saglabājušās rakstītās liecības. Vienīgi Indriķa hronikā minēts, ka 1206. gada vēlā rudenī “Rīgas prāvests pēc arhibīskapa norādījuma ... sūtīja priesterus sludināt,” bet 1207. gadā “... bīskaps, priecādamies par līvu pievēršanu ticībai un kristīšanu, aizsūtīja priesterus ... gar Daugavu, un, kad tur bija uzceltas baznīcas, priesteri tika iecelti savās draudzēs.”
Bija zināms, ka senā Aizkraukles baznīca atradusies pie lībiešu pilskalna, 20 m attālumā no Daugavas krasta, 2,5 m augstā uz kalniņā. 1939. gadā arheologs P. Stepiņš veica arheoloģisko un arhitektonisko izpēti. Novācot velēnas un būvgružus, pilnībā bija iespējams atsegt baznīcas pamatus, grīdas segumu, kā arī rietumu galā sienas, saglabājušās līdz 1,5 m, bet austrumu galā līdz 0,3 m augstumam. Baznīca pēc plāna ir taisnstūrveida 21,90 x12,05 m. Tai pieslēdzas puaploces apsīda, kurai izdalās precīzas 6 šķautnes. P.Stepiņš uzsver, ka “baznīca ir ļoti simetriska.” Tā mūrēta čaulmūra tehnikā: ārmalās likti kaļķakmens kvadri, bet vidus pildīts laukakmeņiem kaļķu javā. Sienas bijušas apmestas gan no iekšpuses, gan ārpuses. Pie apsīdas būvgružos atrasti sarkana apmetuma gabali “laikam no šķautnēm.” P.Stepiņš norāda, ka kāds logs apsīdas daļā ir bijis ar pusaploces augšējo daļu. Baznīcas grīda klāta ar taisnstūrveida kaļķakmens plātnēm. Baznīca, iespējams, degusi, jo atrasti pelni un ogles, kā arī, neskarot pirmatnējo plānojumu pārbūvētas sienas. Pēc pārbūves draudzes telpas logu augšējā daļa bijusi smailāka. Zināms, ka 1205. gadā Aizkraukles pils “ar Dieva žēlastību ... bija nodedzināta.” Jādomā, ka šajā laikā būs cietusi arī baznīca. P. Stepiņš baznīcu tiecas datēt ar 1207. gadu saistībā ar Indriķa hronikā minētajiem faktiem par baznīcu celšanu gar Daugavas un Gaujas ūdensceļiem. Tomēr jājautā, kāpēc 1207. gadā, kad Mārtiņsalā, Krimuldā, Liepupē, Rubenē baznīcas bija celtas no laukakmeņiem, steigā, zemākā tehniskā kvalitātē, plānojumā tuvas kvadrātam un drīzāk pielīdzināmas nelielām kapelām, Aizkrauklē celta gan plānojumā, gan kvalitātē tik atšķirīga baznīca.
Baznīcas atrašanās vieta, plānojums, augstas profesionalitātes čaulmūris, sārtā apmetuma gabali, rūpīgi apdarinātās kaļķakmens grīdas plātnes, pusaploces logaila apsīdā ļauj pieskaitīt šo baznīcu Krievzemes būvar- teļu meistaru darbam. Ņemot vērā arī baznīcas novietojumu pie intensīvi apdzīvotas vietas, kura vienlaicīgi bija ari Daugavas tirdzniecības ceļa atbalsta punkts, jāpieņem, ka šī varētu būt bijusi krievu tirgotāju pareizticīgo baznīca. Ja tā cietusi 1205. gadā, nodedzinot Aizkraukles pili, tad vēlāk to, acīmredzot, atjaunoja vācieši, piemērojot savām vajadzībām. Uz to norāda vēlākās smailloka logu ailas, kapakmeņu atradumi u. c.
Kokneses baznīca
Kokneses pils kā Kokneses feodālās kņazistes militārs, politisks un saimniecisks centrs pastāvējusi laikā no 10. —13. gs. sākumam. 1966. gadā, veicot izrakumus Kokneses pilī, arheologa A.Stubava vadībā, slānī, kurš datējams ar 12. gs. vidu un otro pusi, atsegts ovāls sienas mūrējums. Tā kā šim atsegumam pāri klājās vēlāk mūrētu celtņu konstrukcijas, iznīcinot kopējo pamatu apveidu, tad grūti spriest par šīs senākās celtnes plānojumu. Arheologs A. Stubavs norāda, ka “celtnes ieejas saglabājusies daļa ar akmens pakāpieniem un plāksnēm ievērojami atšķiras no Kokneses parastajām koka dzīvojamām ēkām gan konstrukcijas, gan tehnikas ziņā.” Atrasts ari dzelzs darbarīks, kurš piemērots dolomīta akmeņu laušanai un apstrādāšanai. Celtnes tuvumā atrastsari bronzas zvana apakšmalas fragments. Iepriekš minētais pieļauj iespēju, ka tas varētu būt Kokneses pareizticīgo baznīcas pamatu fragments. Izbrīnu var radīt pusaploces veidojums baznīcas sānu sienā. Tomēr Polockas kņazistes sakrālajā arhitektūrā, šāds plānojums nav nejaušība.
I. Grosvalds ir analizējis Kokneses minētās senceltnes javas satāvu un konstatējis, ka izmantoti “stipri magnija kaļķi,” kuri iegūti, dedzinot vietējo izejmateriālu. Šajā celtnes fragmentā izmantota java, kur kaļķu — smilšu masas attiecības ir 1:1,1. I. Grosvalds salīdzina šīs celtnes javas sastāvu ar Polockas 1044.—1066. g. celtās Sofijas katedrāles javu, kuras sastāvā ir dolomītkaļķi un ķieģeļu smalkne attiecībās 1:1. Tomēr šīs atšķirības nevar būt rādītāji, lai izdarītu būtiskus secinājumus. Zinot, ka Polocakas Sofijas katedrāli cēla Kijevas arteļa būvmeistari, viņi pat Polockā bija spiesti piemēroties vietējiem apstākļiem. Ja Kijevā kā būvmateriālu izmantoja ķieģeli, tad Poiockā — vietējo kaļķakmeni. Ņemot vērā to, ka Latvijas teritorijā ķieģeļu dedzināšana šajā laikā nebija izplatīta, ķieģeļu smalknes vietā izmantoja vietējos izejmateriālus — smiltis un no vietējā dolomīta dedzinātos kaļķus.
Rīgas sv. Nikolaja brīnumdarītāja baznīca
Pilsētās, kuras bija saistītas ar galvenajiem tirdzniecības ceļiem starp rietumiem un austrumiem, krievu tirgotāji izveidoja savas sētas ar baznīcām, dzīvojamām ēkām, preču noliktavām. Rakstītās, kā arī arheoloģiskās liecības par Rīgas “Krievu sētu” pētījis arheologs A. Caune. Rīgas pareizticīgo baznīca pirmo reizi rakstos minēta 1299. gadā, vēlākajos laikos minēta arī “krievu kapsēta”. Rīgas sv. Nikolaja baznīca bijusi pakļauta Polockas metropolītam. Par Šīs baznīcas plānojumu trūkst sīkāku ziņu. “Pēc 16. gs. apraksta Rīgas sv. Nikolaja baznīca bijusi mūra celtne ar velvētiem griestiem un dakstiņu jumtu. Zvani bijuši novietoti tornī ar atsevišķu ieeju no ārpuses.” Pēdējo reizi baznīca dokumentos minēta 1618. gadā. Sakarā ar blīvo apbūvi, izpētes darbi teritorijā starp Jēkaba un Aldaru ielām nav pieejami.
Cēsu pareizticīgo baznīca
Cēsu vēsturiskās topogrāfijas problēmas pētījušas vēstumieces M. Caune un R. Zandberga. 1295. gadā Rīgas parādnieku grāmatā minēti Krievu vārti (porta Ruthenorum). R. Zandberga izsaka domu, ka Cēsu Krievu baznīca varējusi pastāvēt jau pirmā vācu iebrukuma. Tomēr sīkākas ziņas par to nav saglabājušās. Vienīgi 1665. gada pilsētas nekustamo īpašumu sarakstā atzīmēts, ka no Krievu baznīcas atlikušas tikai sienas. Cēsu pilsētas 1693. gada plānā baznīca tomēr vēl atzīmēta un atradusies Katrīnas ielā, laukumā starp 86. un 89. gruntsgabalu. Šajā plānā redzams, ka tā bijusi taisnstūrveida ar pusaploces apsīdu, orientēta A—R virzienā. Ieeja bijusi rietumu galā. Vēl 1789. gadā tagadējo L. Katrīnas ielas Nr.16.—18. māju pagalmā bijuši manāmi Krievu baznīcas pamatu fragmenti.
Cēsis. Pareizticīgo baznīca. 1693. gada plāns.
Secinājumi
Jāpieņem, ka 12., 13. gadsimtā Vidzemes teritorijā atradušās pareizticīgo baznīcas, kuras veido noteiktu pieminekļu grupu ar kopīgām pazīmēm: plānojumā tās bijušas nelielas taisnstūrveida celtnes ar pusaploces apsīdām; izmantoti būvpaņēmieni, kādi raksturīgi senās Krievzemes sakrālajā arhitektūrā; kā liecina arheologu pētījumi, tās drīzāk kalpojušas krievu tirgotāju vajadzībām, nevis kristīgās ticības sludināšanai vietējo vidū un to iesvētīšanai pareizticībā.