Sākumlapa > Tēmas > Personas
Metropolīts Sergijs (Voskresenskis)

Metropolīts Sergijs (Voskresenskis)

Sergijs (laicīgais vārds – Dmitrijs Voskresenskis; 1897. g. 26. oktobrī Maskavā, Krievijas impērijā – 1944. g. 29. aprīlī nezināmu personu nogalināts pa ceļam no Viļņas uz Kauņu, Ostlandes reihskomisariātā) – Viļņas un Lietuvas metropolīts, Latvijas un Igaunijas eksarhs.

Dmitrijs Voskresenskis ir dzimis priestera Nikolaja Voskresenska ģimenē. Kopš agrīnas bērnības Sergijs piekalpojis dievnamā. Izglītību viņš ieguvis Maskavas Garīgajā skolā, pēc tam mācījās Maskavas Garīgajā seminārā, tad iestājās Maskavas Garīgajā akadēmijā, kuru sakarā ar tās slēgšanu viņam nebija lemts absolvēt.

1918.–1922. gados Dmitrijs Voskresenskis veltīja sevi darbībai laicīgajā jomā. 1920. gadā viņš iestājās Maskavas Universitātes Vēstures un filozofijas fakultātē, tomēr 1923. gadā tika izslēgts no tās kā “garīgi svešs elements” un arestēts par pretpadomju propagandu.

1920. gadu sākumā nākamais Virsgans kļuva par arhibīskapa Feodora (Pozdejevska), kas bija Maskavas Garīgās akadēmijas pēdējais rektors un tolaik vadīja Svētā Daniila klosteri, hipodiakonu. Arhibīskaps Feodors piekopa stringru askētisku mūka dzīvesveidu, lieliski pazina Baznīcas Svēto Tēvu teoloģiju.

1925. gadā Svētā Daniila klosterī Dmitrijs Voskresenskis tika iesvētīts par mūku, pieņemot vārdu Sergijs. Drīz vien viņš tika hirotonizēts par hierodiakonu, pēc tam iesvētīts par priestermūku. Pateicoties tam, ka Sergijam (Voskresenskim) piemita teicamas administratora dotības, viņu nereti vien sūtīja uz dažādām iestādēm, lai aizstāvētu klostera tiesības.

1930. gadā priestermūks Sergijs kļuva par Orehovozujevas Vissvētās Dievmātes Piedzimšanas katedrāles pārzini, vienlaicīgi izpildīdams metropolīta Sergija (Stragorodska) palīga pienākumus (metropolīts Sergijs kādu laiku izpildīja Baznīcas priekšstāvja – patriarha vietnieka pienākumus).

Kopš 1931. gada Sergijs (Voskresenskis) kļuva par izdevuma «Журнал Московской Патриархии» / “Maskavas Patriarhijas Žurnāls” redaktoru.

1932.–1933. gados arhimandrīts Sergijs (Voskresenskis) bija Maskavas Kristus Augšāmcelšanās dievnama Sokoļņikos pārzinis.

1933. gada 29. oktobrī arhimandrīts Sergijs tika hirotonizēts par Kolomnas bīskapu, no 1934. līdz 1936. gadam viņš bija Bronņicu bīskaps, kopš 1936. gada – Dmitrovas bīskaps.

1937. gadā bīskaps Sergijs (Voskresenskis) tika iesvētīts arhibīskapa kārtā, kopš tā paša gada viņš kļuva par Maskavas patriarhāta lietu pārvaldnieku.

1940. gada beigās, pēc Latvijas, Igaunijas un Lietuvas anektēšanai un okupācijas, arhibīskaps Sergijs (Voskresenskis) tika nosūtīts uz Baltiju kā Maskavas patriarhāta pilnvarotais pārstāvis, lai iepazītos ar lietu stāvokli un likvidētu Igaunijas un Latvijas Pareizticīgo Baznīcu shizmu (1923. gadā Igaunijas Pareizticīgā Baznīca un 1936. gadā arī Latvijas Pareizticīgā Baznīca, metropolīta Augustīna (Pētersona) valdīšanas laikā, vienpusējā kārtā izstājās no Maskavas patriarhāta jurisdikcijas un pievienojās Konstantinopoles patriarha jurisdikcijai). Pēc metropolīta Jelevferija (Bogojavļenska) nāves, no 1941. gada 1. janvāra Sergijs (Voskresenskis) kļuva par Lietuvas metropolītu, bet no 1941. gada 24. marta – par visas Baltijas eksarhu.

Otrā Pasaules kara laikā, Baltijas vācu okupācijas gados, Virsgans Sergijs (Voskresenskis) palika Rīgā. Sākotnēji viņš tika ieslodzīts mājas arestā, bet drīz vien ieguva pārvietošanās brīvību. Kopš pašām pirmajām okupācijas dienām Virsgans Sergijs ieņēmis izteikti antikomunistisku pozīciju. Pateicoties visnotaļ izsmalcinātai un pārdomātajai politikai, viņam izdevās pārvarēt Baznīcas shizmu, kas atkal bija atdzimusi pēc nacistu ierašanās. Viņš pārliecināja okupācijas varas pārstāvjus saglabāt eksarhātu, nesaraujot tā kanoniskās saiknes ar Maskavas patriarhātu [1].

1941. gada jūlijā pēc Virsgana Sergija iniciatīvas tika nodibināta Iekšējā Pareizticīgā misija Latvijā un Lietuvā, bet kopš 1941. gada augusta – Pleskavas Pareizticīgā misija. Tās mērķis bija atjaunot sagrautos un apgānītos dievnamus un garīgi vadīt vāciešu okupēto Krievijas Ziemeļrietumu teritoriju pareizticīgos iedzīvotājus. Pleskavas Pareizticīgā misija apvienoja vairāk kā 400 baznīcu draudzes un darbojās līdz 1944. gada februārim.

1944. gada 28. aprīlī Virsgans Sergijs (Voskresenskis) tika nogalināts savā automašīnā pa ceļam no Viļņas uz Rīgu. Pēc kādas no versijām, slepkavas bija SD aģenti, un izrēķināšanās iemesls bija metropolīta Sergija atteikums atzīt par nekanoniskām Maskavas patriarhāta vēlēšanas (1943. gada septembrī), kā arī Virsgana pretvāciskie izteicieni privātajās sarunās, bet dažos gadījumos arī baznīcas sprediķa laikā. Pēc citas versijas, (kuru oficiāli atbalstīja okupācijas varas pārstāvji) Virsganu bija nogalinājuši vācu militārajā formā pārģērbušies partizāni [2].

***

Nobeigumā minēsim fragmentu no Andreja Geriča atmiņām par Virsgana Sergija bērēm Rīgas Pokrova kapos:

“Virsganu atveda uz Rīgas Kristus Piedzimšanas katedrāli pirmdienas vakarā. Notika vakara dievkalpojums [..]. Katedrālē ieskrēja vācu virsnieks un teica baznīcas vecākajam, ka esot atveduši Virsganu. Vecākais ziņoja par to bīskapam Joannam. No altāra sāka iznākt priesteri ar arhiereju priekšgalā, un nesdami baznīcas karogus un krustu, no Rīgas katedrāles izgāja uz ielu. Tur atradās vācu militārā kravas automašīna un tajā bija divi zārki – Virsgana un viņa uzticamā šofera.

Воскресенский 2

Metropolīta Sergija bēres. Fotogrāfija no avīzes, 1944. g.

Garīdznieki ienesa Virsgana zārku tumšajā dievnamā, visi nostājās ceļos. Virsgana zārku, cik es atceros, tā arī neatvēra, jo nebija pārliecināti, ka viņa ķermenis ir kārtībā pēc ilgstošā ceļa kravas mašīnā... Noturēja atvadu dievkalpojumu, pēc kura cilvēki sāka palēnām izklīst. Citu vidū es ar baznīcas vecākā atļauju paliku slēgtajā katedrālē. Atvēra zārku. Virsgans bija tērpts mūka drēbēs ar baltu klobuku galvā. Tad es uzzināju, ka viņš bija vēlējies, lai viņu apglabātu kā mūku, ko nebija viegli izdarīt. Garīdznieki visu nakti lūkojās grāmatās, lai uzzinātu, kā to visu izdarīt.

Apbedīšanas procesu vadīja man tuvs priesteris (viņš bija mani laulājis) tēvs Vasilijs Jevstafjevs, metropolīta garīgais tēvs, viņš stāstījis: “Kad noņēma šķidrautu, es ieraudzīju mirušā Virsgana seju — tā bija miera pilna — neviena lode nebija skārusi seju. Seju atkal aizsedza, rokās ielika krustu un Evaņģēliju, bet zārku pārklāja ar arhiereja mantiju. Tas notika 1. maija vakarā.

Virsgana apstāvēšanas ceremonija tika noteikta ceturtdienā, 4. maijā. Līdz šim brīdim katedrālē tika noturēti dievkalpojumi, cilvēki nāca atvadīties no Virsgana vai arī vienkārši, lai pabūtu viņam blakus dievnama klusumā. Vācieši pieprasīja, lai apstāvēšana notiktu, ievērojot kontrolējamu pieeju, tas nozīmē, ka ieiet katedrālē varētu ar biļetēm, kuras būtu jāiegādājas pie garīdzniekiem. Kad mēs ieradāmies katedrālē (liekas, bija septiņi no rīta), tās ēku bija aplenkusi policija. Mūs ielaida dievnamā, notika dievkalpojums, Virsgana zārks slīga ziedos un vainagos.

Katedrāli atvēra, liekas, deviņos no rīta, un ticīgo pūlis devās tajā [..] Biļetes pārbaudīja visiem, pat garīdzniekiem. Vienīgais, kas ienāca bez pārbaudes, bija Kauņas bīskaps Daniils (Juzvjuks). Bīskaps Jānis (Garklāvs), kas vadīja dievkalpojumu, jau atradās katedrālē, kad mēs tur atnācām. Acīmredzot, viņš tur nakšņoja... Dievkalpojumam sākoties, katedrāle bija ļaužu pārpildīta. Ticīgie visu laiku pienāca pie zārka, lai atvadītos, kad tas netraucēja dievkalpojuma ritējumam. Atvadu sprediķi teica tēvs Joanns Ļegkijs. Daudzi raudāja – gan garīdznieki, gan laicīgie ļaudis[..]. Kad zārku sāka iznest no katedrāles, garīdznieku procesijas priekšgalā gāja tēvs Vasilijs Jevstafjevs.

No paša dievnama līdz pat Pokrova kapiem, domāju, tie ir kādi divi kilometri, tauta stāvēja, kā mūris – no abām pusēm. Pašu bēru procesiju apsargāja zaldāti un mēs, palīgi, no abām pusēm. Mēs nevienam neļāvam iziet un it īpaši ieiet bērinieku kolonnā. Tā mēs nonācām līdz Pokrova kapiem, kur pa labi no kapsētas baznīcas bija apbedīts svētmoceklis Latvijas arhibīskaps Jānis (Pommers), kas zvēriski tika nogalināts 1934. gadā. Virsganu metropolītu Sergiju apbedīja pa kreisi no baznīcas. Tādējādi divi mocekļi, kuri cietuši par Pareizticību, aizsargā Pareizticīgo dievnamu.” [3].

Izņemot piezīmēs norādītos informācijas avotus, skat. arī : Синодик Псковской Миссии // Санкт-Петербургские Епарх. Вед., Вып. 26–27, с. 8,  2002. / Pleskavas Misijas sinodiks. 26.–27. laid., 8. lpp.;

Голиков А. свящ., Фомин С. Кровью убеленные: Мученики и исповедники Северо-Запада России и Прибалтики: 1940–1955. Мартиролог православных священнослужителей и церковнослужителей Латвии, репрессированных в 1940–1952 гг. : Жизнеописания и материалы к ним. М., 1999, с. 8–32. / priesteris A. Goļikovs, S. Fomins. Asinīm izbalsinātie: Krievijas Ziemeļrietumu un Baltijas mocekļi un Ticības apliecinātāji: 1940–1955. Latvijas pareizticīgo garīdznieku un baznīcas kalpotāju, kas represēti 1940.–1952. gadā, martiroloģijs: Dzīves apraksti un materiāli. M.,1999., 8.–32. lpp.;  

Чертков А. Светлой памяти митрополита Сергия // Церковь и мир: Русская газета Балто-славянского общества, 1994, № 3 (15). Приложения, с. 47–59. / A. Čertkovs. Metropolīta Sergija gaišajai piemiņai // Baznīca un Pasaule: Baltu-slāvu biedrības “Russkaja gazeta”, 1994., Nr.3 (15) Pielikumi, 47.–59. lpp.

                                                                             Jurijs Sidjakovs

[1] Šo apstākļu detaļas, kas atjanotas pēc arhīvu avotiem, skat.: Шкаровский М. В. Митрополит Сергий (Воскресенский) и его служение в Прибалтике и на Северо-Западе России в 1941–1945 // С.-Петербургские Епарх. вед., 2002. Вып. 26–27, с. 122–139 / M.V. Škarovskis. Metropolīts Sergijs (Voskresenskis) un viņa kalpošana Baltijā un Krievijas Ziemeļrietumos 1941.-1945. gados // Sanktpēterburgas Eparhijas ziņas, 2002. 26.–27. laid., 122.–139. lpp.

[2] Skat. detalizētāk: M.V. Škarovskis. Iepriekšminētā sacerējuma 131.–135. lpp.

[3] Герич А. Митрополит Виленский и Литовский Сергий (Воскресенский), Экзарх Прибалтики // „Виноградная Лоза”, 2002, № 11 (54), ноябрь. c. 13. / А. Geričs. Viļņas un Lietuvas metropolīts Sergijs (Voskresenskis), Baltijas Eksarhs //  avīze “Vinogradnaja Loza”, 2002., Nr. 11 (54), novembris, 13. lpp. (Autora vārds avīzes publikācijā ir sagrozīts.)

No sastādītājiem

Berlīnes laikrakstā “Novoje vremja” tika ziņots, ka jau pirmajos Otrā pasaules kara mēnešos Rīgā un tās apkārtnē sāka koncentrēties karagūstekņi, tajā skaitā ievainotie, kuri tika izvietoti nometnēs un slimnīcās. Pēc metropolīta Sergija (Voskresenska) iniciatīvas, kurš vērsās pie vācu militārās virspavēlniecības, pareizticīgajiem priesteriem tika atļauts noturēt dievkalpojumus. 1941. gada 31. augustā Rīgas pareizticīgo katedrālē tika noturēts speciāls dievkalpojums krievu karagūstekņiem, kurā piedalījās 5000 cilvēku, pie tam dziedāja baznīcas koris, kas sastāvējis no 35 karagūstekņiem.

No priestera misionāra tēva Georgija Benigsena atmiņām:

Tās bija pašas baisākās liturģijas manā mūžā. Nometnes vidū, zem klajas debess, notiek Euharistijas noslēpums. Apkārt tūkstoši vīriešu - nelaimīgu, izmocītu, bezgala nogurušu, izsalkušu. Sejas nevar atšķirt: viss pūlis skatās uz tevi ar vienām lielām acīm, kuras ir neizsmeļamu bēdu pilnas, tādām acīm, kādas tiek gleznotas, attēlojot Kristu ērkšķu vainagā. Piecdesmitgadīgie vīri un sešpadsmitgadīgie jaunekļi stāv, cieši piespiedušies cits citam, un raud, nekautrējoties ne no viena, ar sirdi juzdami, ka šeit ir Viņš, Kuram var atklāti paust visus pazemojumus, visas skumjas, visas sāpes par sevi, par Dzimteni, par tuviniekiem. - Šis dievkalpojums bija viens no nedaudzajiem izņēmumiem. Jau 1942. gadā, saskaņā ar vispārējo vadlīniju, dievkalpojumi karagūstekņiem Baltijā tika aizliegti.

Ar metropolīta Sergija (Voskresenska) svētību Rīgas Katedrāles paspārnē darbojās Dāmu komiteja, kuru vadīja Оlga Benuā, šī komiteja sniedza palīdzību bēgļiem un padomju karagūstekņiem.

Jau kopš 1941. gada Virsganam Sergijam sāka piedraudēt ar izrēķināšanos. Taču īpaša nāves priekšnojauta neatstāja viņu mūža pēdējā gadā. Pirms Lieldienām, Kristus Ciešanu nedēļā, Virsgans redzēja sapni, kas viņu pārsteidzis: sapnī viņš noturēja dievkalpojumu, līdzkalpojot jau mirušajiem arhierejiem, un kaut kādā dīvainā veidā, kā ēna, bet neredzams, šajā dievkalpojumā bija klāt arī Maskavas Patriarhs Sergijs. Metropolīts iztulkojis šo sapni, kā zīmi, kas liecina par viņa tuvojošos aiziešanu viņsaulē. 

Apbedījuma vieta atrodas А sektorā, Nr. 10.

Teksts sastādīts pēc materiāliem: Шкаровский М.В. Митрополит Сергий (Воскресенский) и его служение в Прибалтике и на Северо-Западе России в 1941—1945 // С.-Петербургские Епарх. вед., 2002. Вып. 26–27, с. 128–133. / M.V. Škarovskis. Metropolīts Sergijs (Voskresenskis) un viņa kalpošana Baltijā un Krievijas Ziemeļrietumos 1941.–1945.g.g. // Sanktpēterburgas Eparhijas ziņas, 2002. 26.–27. laid., 128.–133. lpp.

Skat.: Покровское кладбище. Слава и забвение. Сост. С. Видякина, С. Ковальчук. – Рига, 2004

могила Сергия Воскресенского

(Sastādīts pēc materiāliem: M.V. Škarovskis. Metropolīts Sergijs (Voskresenskis) un viņa kalpošana Baltijā un Krievijas Ziemeļrietumos 1941.–1945.g.g. // (С.-Петербургские Епарх. вед.), 2002. Izlaid. 26.–27., 128.–133. lpp.)

***

Андрей Голиков. К 70-летию создания Псковской Духовной Миссии

Андрей Голиков. Встреча в Рижской Духовной Семинарии

Андрей Голиков. Памяти протоиерея Николая Трубецкого (1907–1978)

Ростислав Полчанинов. 70-летие Псковской Православной Миссии

Ростислав Полчанинов. 70-летие Псковской Миссии в Нью-Йорке

Ilustrācijas tēmai